نشر فردا
نشر فردا
چگونه پاکت نامه طراحی کنیم
چگونه پاکت نامه طراحی کنیم

برای ارسال اسناد و نامه های مهم تقریبا تمام ارگان ها و افراد از بسته بندی خاصی به نام پاکت استفاده می کنند. آن ها در واقع برگه هایی هستند که در ابعاد گوناگون بسته به ابعادی که درونشان قرار می گیرد برش و تا می خورند. همچنین آن ها را با توجه به نوع استفاده و اسنادی که درونشان قرار می گیرند به شکل های مختلفی تولید می کنند.

تاریخچه ساخت و پدیدار شدن پاکت ها

قدمت شناخته شده پاکت به چیزی حدود 3200 تا 3500 سال پیش باز می گردد، همچنین آن محصولاد و در آن دوران شباهتی به شکل امروزی خود نداشتند و به شکل کره های خاکی بودند که دورتادور پول ها برای معاملات قرار می گرفتند. بعد از آن اولین پاکت هایی که به شکل امروزی بودند در چین و برای نگهداری و جابجایی پول ساخته شدند و تا سال 1840 تقریبا تمام تجارت ها و انتقال ها با نمونه های دست ساز آن صورت می گرفت.

نمونه از بسته بندی های اولیه گلی یافته شده در چین

در سال 1845 دو فرد به نام های ادوین هیل و وارن د لا رو حق ثبت دستگاه اتوماتیک ساخت پاکت کاغذی را در کشور انگلستان به نام خود ثبت کردند. این دستگاه کاغذ های لوزی شکل را به شکل مشخصی تا می کرد و گوشه های آن توسط فردی با ماده ای شبیه به چسب بر روهم قرار می گرفتند و می چسبیدند.

انواع پاکت های مصرفی امروزی

نمونه هایی که امروزه ما با آنها سر و کار داریم بسته به نوع مصرف، مصافت هایی که ارسال می شوند و محتویات درونشان در قطع ها و مواد مصرفی مختلفی تولید می شوند. فرایند تولید و طراحی پاکت ها توسط دستگاه های تمام اتوماتیک می باشد و برخی از آنها که دارای طرح های خاصی دارند بصورت دستی ساخته و تولید می شوند. همچنین پاکت ها را می توان به شکل بین المللی و یا درب از بالا تولید نمود و یا اینکه آنها را بصورت درب از بقل تولید کرد.

پاکت های نامه ای و ساده

نام دیگر آنها پاکت ملخی است و در قطع های مختلفی تولید می شوند. جنس کاغذ مورد مصرف آن تحریر و در گرماژ ها 70 الی 120 گرمی تولید می شوند. این پاکت ها در بالا دارای درب برای چسباندن هستند، همچنین معمولا برای ارسال های پستی طرح خاصی بر روی آنها چاپ نمی شود.

نمونه ای از پاکت های پنجره ای

پاکت های پنجره ای

اینگونه پاکت ها از نظر طرح و اندازه و بسته به نوع مصرف آن در قطع های گوناگون تولید می شوند. جنس کاغذ مورد مصرف آن تحریر و در گرماژ ها 70 الی 120 گرمی تولید می شوند. این مدل در بالا دارای درب برای چسباندن هستند، همچنین معمولا برای ارسال های پستی طرح خاصی بر روی آنها چاپ نمی شود. از ویژکی خاص این پاکت ها می توان به وجود قسمتی پنجره مانند با روکش سلفونی و طلقی شفاف برای دیدن بخش خاصی از مرسوله ارسالی اشاره نمود.

پاکت ها امنیتی

اینگونه پاکت ها از نظر جنس کاغذ و گرماژ دارای ضخامت بالا و روکش های خاصی هستند تا محتویات داخل آنها قابل رویت نباشد. آن ها بسته به نوع مصرف در قطع های گوناگونی تولید می شوند و در بالا دارای درب برای چسباندن و مهروموم هستند،

نمونه ای از دستگاه اتومات ساخت پاکت
نمونه ای از دستگاه اتومات ساخت

پیشرفت پاکت ها در گذر زمان

پاکت ها در ابتدا از کاغذ های لوزی شکل و بصورت دست ساز و فقط برای ججابجایی پول بین امپراطوری ها و دولت ها مورد مصرف قرار می گرفتند. با گذشت زمان و ساخت دستگاه های اتوماتیک چاپ ، ساخت، تولید و چاپ پاکت ها وارد دنیای تازه ای شدند و با پیشرفت سیستم پستی از آنها برای مصارف گوناگونی استفاده شد. حتی بعد از مطرح شدن مسائل مربوط به محیط زیست و عدم بازیافت کیسه های پلاستیکی بسیاری از فروشگاه های مطرح بسته بندی های کاغذی را جایگزین محصولات پلاستیکی کردند تا به این صورت کمکی به محیط زیست و یازیافت کرده باشند.

امروزه مواد مصرفی برای تولید آن ها از کاغذ های بازیافت شده و فشرده شده و یا کاغذ هایی تولید شده از پودر سنگ می باشد که همین امر بسیار در جلوگیری از قطع درختان و تخریب محیط زیست موثر بوده است.

منبع: wikipedia

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *