نشر فردا
نشر فردا
راهنمای طراحی کارت ویزیت حرفه ای به همراه استاندارد های جهانی

حتماً بارها هنگام مراجعه به مراسم‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی جمع‌های دوستانه فردی به شما مراجعه نموده و بعد از صحبت‌های فراوان برای برقراری ارتباط در آینده کارت ویزیت یا بیزینس کات خود را به شما داده است. ولی آیا تابه‌حال به فکر تاریخچه پیدایش و فرهنگ پشت آن بوده‌اید؟ آیا تابه‌حال از خود دررابطه‌با استانداردهای آن در کشورهای دیگر کنجکاو شده‌اید؟

ما در این مقاله قصد داریم تا اول به تاریخچه و سیاست‌های پیدایش کارت ویزیت، استانداردهای آن در کشورهای مختلف و راهنمای کامل طراحی انواع کارت ویزیت و ارسال آن برای چاپ کارت ویزیت مفصل صحبت کنیم.

کارت ویزیت چیست؟

کارت هایی که حاوی اطلاعات شخصی فرد، برند تجاری، اطلاعات تماس، آدرس‌های محل کار باشند را کارت ویزیت یا بیزینس کارت می‌گویند. این کارت‌ها درگذشته به‌صورت ساده و دارای یک متن با رنگ مشکی در یک صفحه سفیدرنگ بودند ولی در اواخر قرن 20 میلادی و با پیشرفت صنعت چاپ، جلوه‌های بصری و طرح‌های گرافیکی به آن اضافه شد. امروزه علاوه بر اطلاعات پایه‌ای که در فوق به آنها اشاره گردید، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی نیز به این کارت‌ها اضافه گردیده و آنها را می‌توان در قطع‌ها و اشکال مختلف مشاهده نمود.

ساختار کارت ویزیت

کارت ویزیت معمولاً در اکثر نقاط و البته بسته به نوع صنعت دارای قطع‌ها و گرماژ های یکسانی هستند. این کارت‌ها عموماً به‌صورت چاپ افست و با رنگ‌های استاندارد و متداول پایه CMYK  چاپ می‌گردد و گرماژ آنها مابین 250 الی 350 گرم می‌باشد. در جدول زیر سعی بر آن شده تا قطع‌ها و یا سایزهای استاندارد کارت ویزیت برای شما گردآوری شود:

کشور / استاندارد

قطع / سایز میلی‌متر (mm)

اندازه ISO 216 ، A874 × 52
اندازه ISO 216 ، C881 × 57
ایرلند، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، اتریش، هلند، اسپانیا، سوئیس، بلژیک، اسلوونی، پرتغال، ترکیه، نپال85 × 55
ISO / IEC 7810 ID-1 ، اندازه کارت اعتباری، استرالیا85.60 × 53.98
استرالیا، دانمارک، نیوزیلند، نروژ، تایوان، سوئد، ویتنام، هند، کلمبیا90 × 55
ژاپن91 × 55
هنگ‌کنگ، چین، سنگاپور، مالزی90 × 54
کانادا، آمریکا88.9 × 50.8
ایران85 × 48
سریلانکا، آرژانتین، هند، برزیل، بوسنی و هرزگوین، کاستاریکا، جمهوری چک، کرواسی، استونی، فنلاند، مجارستان، اسرائیل، قزاقستان، لیتوانی، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان، مونته نگرو، اسلواکی، اوکراین، ازبکستان، بلغارستان، لتونی، مکزیک، کره جنوبی و آفریقای جنوبی90 × 50
اندازه ISO 216 ، B888 × 62

در ایران چاپ کارت ویزیت‌ ها به دو صورت انجام می‌گردند. روش اول چاپ اختصاصی است که در آن کارت‌های یک برند خاص به‌صورت اختصاصی در پلتفرم چاپی چیده شده و باتوجه‌به رنگ سازمانی خاص آنها چاپ می‌شود. روش دوم چاپ عمومی کارت ویزیت هست که تنها تفاوت آن هزینه‌های تمام شده پایین‌تر آن نسبت به روش قبلی می‌باشد. در این روش کارت چندین کسب‌وکار در کنار یکدیگر در پلتفرم چیده شده و با میانگین رنگی استاندارد چاپ می‌شود و بدین صورت هزینه‌های کلی بر روی هرکدام سرشکن می‌شود.

نوع دیگری از چاپ کارت ویزیت، چاپ دیجیتال است که آن را توسط دستگاه‌های پرینتری دیجیتال در تعداد پایین و قطع‌های دلخواه و خارج از استاندارد چاپ می‌کنند.

پس از چاپ بسته به نوع کسب‌وکار، طرح‌های کسب‌وکار پوشش‌های متفاوتی را بر روی این کارت‌ها استفاده می‌کنند که دلیل اصلی آن علاوه بر زیبایی و متفاوت بودن، استحکام و ماندگاری آن است. از این پوشش‌ها می‌توان به پوشش ورنی (یک‌لایه مرکب شفاف به‌صورت تخته‌ای بر روی کارت ویزیت چاپ می‌شود)، پوشش سلفونی مات و براق (یک‌لایه پلاستیک شفاف با استفاده از چسب و با فشار حرارت بر روی سطح کارت چسبنده می‌شود)، پوشش یووی UV (یک‌لایه مرکب شفاف بر روی قسمتی خاص و یا تمام سطح کارت چاپ شده و با استفاده از نور فرابنفش بر روی آن خشک می‌شود)، پوشش لمینت مات یا براق (یک‌لایه طلق شفاف در گرماژ های مختلف بر روی سطح کارت قرار گرفته با استفاده از فشار و حرارت بر روی کارت می‌چسبد) نام برد.

از انواع دیگر کارت ویزیت‌های چاپی می‌توان به کارت‌های پی‌وی‌سی (PVC)، فلزی، چوبی، آهن‌ربایی، تلقی یا شیشه‌ای، طلاکوب و نقره‌کوب و خاص اشاره نمود.

Professional-business-card-design-guide-with-international-standards-post-AR3D

کارت ویزیت های مدرن

با پیشرفت تکنولوژی و صنایع وابسته خارج از انتظار نیست که صنعت چاپ و محصولات وابسته آن نیز دچار تغییرات و تحولات چشمگیر شوند. امروزه بیزینس کارت‌ها را می‌توان در اشکال جدید و غیر کاغذی مانند: کارت‌ هایی در قالب حافظه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات مانند فلش مموری‌ها و یا لوح‌های فشرده، کارت‌های دیجیتالی و واقعیت افزوده، کارت‌هایی با ظاهر خاص و ماکت محصول و… مشاهده نمود و متأسفانه می‌توان گفت که در آینده نه‌چندان دور کارت ویزیت‌ها با اشکال امروزه می‌توانند حذف شوند.

آداب‌ورسوم استفاده از کارت ویزیت

جالب است بدانید در کشورهای مختلف آداب‌ورسوم خاصی برای استفاده از کارت ویزیت وجود دارد، مثلاً در کشور ژاپن کارت ویزیت ژاپنی را meishi (名 刺) می‌نامند. نحوه طراحی و ارائه این کارت‌ها دارای قوانین و رسوم مختص به خود است. اکثر این میشی‌ها در بالا دارای نشان تجاری و در پایین دارای اطلاعات تماس فرد به ژاپنی بوده و در روی دیگر کارت همین اطلاعات به زبان انگلیسی درج شده.
کارت‌ها باید با دقت نگهداری شوند و این نشانه اهمیت و انضباط فردی است، همچنین هنگام ارائه کارت به فرد دیگر آن را با دودست از بالا گرفته و با احترام تمام به فرد مقابل تقدیم می‌کنند. فرد گیرنده نیز باید کارت را با آداب کامل و دودست از گوشه‌های پایین گرفته و در کیف خود قرار دهد. تا کردن کارت و یا در جیب عقب قراردادن آن نشانه بی‌احترامی بوده و باید از آن اجتناب نمود.

همچنین باید بدانید در بعضی از جوامع و فرهنگ‌ها نیز نوع ارائه کارت و اینکه با کدام دست و به چه صورت کارت به فرد مقابل داده می‌شود دارای معنا و مفهوم خاص بوده و حتی نپذیرفتن آن نیز بی‌احترامی و نشان عدم علاقه به همکاری می‌باشد.

ولی به راستی تابه‌حال از خود پرسیدید بهترین زمان ارائه کارت ویزیت چه موقع هست؟

این مسئله که شما کارت خود را در چه زمانی و به چه کسی ارائه می‌کنید می‌تواند در اثربخش بودن و یا نبودن آن حائز اهمیت باشد. از نظر من بهترین زمان برای تبادل کارت ویزیت و اطلاعات تماس، زمانی هست که فرد مقابل با شما و نوع کسب و کارتان آشنا شده است و حالا تشنه ارتباط بیشتر و با شخص شما و یا بیزینستان هست. نکته‌ای که می‌توان در این مسئله به آن اشاره نمود آن است که کارت خود را برای افرادی که ارتباطی میان آنها و کسب و کار شما وجود ندارد صرف نکنید زیرا در اکثر مواقع فرد مقابل فقط از روی ادب کارت را پذیرفته!

راهنمای طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت های موجود در بازار کشور ایران دارای تنوع زیادی از لحاظ جنس کاغذ، گرماژ، نوع چاپ، نوع روکش و سایز هستند. ما در این مطلب سعی بر آن داریم تا آموزش کامل طراحی انواع کارت ویزیت را برای شما عزیزان تدارک ببینیم تا علاقه‌مندان بتوانند به‌صورت اصولی با آن آشنا شوند و از آن استفاده نمایند. می‌توان گفت که اصول طراحی همه این کارت‌ها یکسان بوده و فقط بسته به مواد پوششی و نوع برش آن باید قواعدی را رعایت نمود.

اصول قرارگیری مطالب در اغلب کارت ویزیت ها و برای اکثر کسب‌وکارها یکسان بوده به‌طوری‌که نشان تجاری و عنوان در بالا قرار می‌گیرد و در پایین اطلاعات تماس اعم از تلفن‌های تماس، آدرس مجموعه، وبسایت و پست الکترونیکی قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید حتماً لازم نیست کارت‌ها به‌صورت دورو و یا دوزبانه طراحی شوند و گاهی سادگی زیبایی را هم به همراه دارد.

نرم‌افزارهای طراحی کارت ویزیت

نرم‌افزارهای طراحی کارت ویزیت

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بسیار امر عادی هست که نرم‌افزارها هم بروز بشوند ولی برای بعضی از صنایع همچنان باید از نرم‌افزارهای قدیمی‌تر استفاده نمود. برای طراحی کارت ویزیت‌ها روزانه پلتفرم های جدید بر بستر وب، نرم‌افزارهای نوین و اپلیکیشن‌های زیبایی برای تلفن‌های همراه ارائه می‌شود ولی ما در این مطلب به معرفی قدیمی‌ترین و پایه‌ای‌ترین آنها یعنی کورل دراو CorelDraw و نرم‌افزارهای خانواده Adobe یعنی ایلوستریتور Illustrator  و فتوشاپ Photoshop  می‌پردازیم.

راهنمای طراحی کارت ویزیت ورنی، کتان، سلفون و لمینت (مات و براق)

این محصولات برای مشاغل عمومی و در تیراژ بالا، به‌صورت یک رو یا دورو مورداستفاده قرار می‌گیرد. هزینه تولید و چاپ آن بسیار پایین‌تر از دیگر مدل‌ها بوده و پس از چاپ، یک‌لایه پوشش شفاف (مات یا براق) بر روی آن می‌نشیند. مشاغلی که می‌توان برای این نوع از کارت ویزیت پیشنهاد داد شامل: خدمات عمومی و تعمیرگاهی، تهیه غذا و کترینگ، مشاورین املاک و تمام مشاغلی که مصرف بسیار بالایی دارند و کارت‌های گران‌قیمت توجیه مالی برای آنها ندارد. ابعاد مورداستفاده برای چاپ عمومی این محصول 8.5 x 4.8  میلی‌متر بوده ولی گاهاً برای چاپ اختصاصی آن را در ابعاد 90 x 50 میلی‌متر نیز چاپ می‌کنند.
در طراحی این محصول باید حدفاصل طرح با قسمت برش مابین 7 الی 10 میلی‌متر برای برش های عادی و 10 الی 15 میلی متر برای برش‌های لب‌گرد باشد تا طرح موردنظر در هنگام برش‌کاری حذف نشود.

راهنمای طراحی کارت ویزیت یووی  موضعی، طلاکوب، نقره‌کوب، متالایز و برجسته

این محصولات عموماً برای کسب کارهایی که مصارف آنها از کارت ویزیت کمتر هست مورداستفاده قرار می‌گیرد و از نظر ما این مدل کارت مناسب مشاغلی مانند: آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، آتلیه‌های عکاسی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و ازاین‌قبیل کسب‌وکارها می‌باشد. ابعاد مورداستفاده برای این مدل عموماً 90 x 50 میلی‌متر بوده و در هنگام طراحی آن نیز 10 الی 15 میلی‌متر طرح را از لبه کار فاصله می‌دهیم.
نحوه طراحی در این محصولات کمی متفاوت بوده و در آن علاوه بر طرح اصلی، یک طرح جداگانه برای قسمت موضعی/ طلاکوب/ نقره‌کوب/ متالایز/ برجسته نیز زده می‌شود و پس از مراحل چاپ اولیه به سراغ آن می‌روند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *