نشر فردا
نشر فردا
راهنمای-طراحی-تراکت-تبلیغاتی-حرفه-ای-برای-بالاترین-بازده-پست

حتماً بارها برای شما پیش آمده که بعد از خروج از درب منزل تراکت‌های تبلیغاتی‌ای که بر روی دیوارهای خیابان چسبانده شده‌اند را دیده باشید و یا در مسیر گذر از خیابانی فردی برگه‌ای را به دست شما بدهد. این سبک از تبلیغاتی محیطی امروزه در کشور ما رونق بسیاری پیدا کرده است و گاهی اوقات باعث برهم زدن زیبایی محیط اطراف ما می‌شود. برای همین منظور ما در این مقاله بر آن شدیم تا توضیحاتی در رابطه با تراکت تبلیغاتی، طراحی تراکت و نکاتی که باعث جذاب‌تر شدن و گیراتر شدن آن می‌شود، انواع روش‌های چاپ تراکت و کاغذهای مورد مصرف آن و نکات پخش آن و ترفندهایی برای گیرایی بالاتر آن برای شما عزیزان آماده کنیم.

تراکت تبلیغاتی چیست؟

به زبان ساده برگه‌هایی که در ابعاد گوناگون و جهت رساندن پیام مشخصی برای جامعه هدف مشخصی طراحی و چاپ شده‌اند را تراکت تبلیغاتی می گویند. این برگه‌ها را می‌توان اغلب در ابعاد A4 (21×29.7 cm) و A5 (14.8×21 cm) و A6 (10.5×14.8 cm) مشاهده نمود. جنس آن نیز از کاغذ تحریر، گلاسه، گرافت و الوان بوده و با گرماژ های ۶۰ الی ۲۵۰ گرمی بسته به جنس کاغذ مصرفی تولید می‌شوند.
تراکت‌ها به صورت چاپ افست، چاپ دیجیتال و ریسوگراف در رنگ بندی‌های گوناگون چاپ می‌شوند. تفاوت‌های اصلی این روش در تیراژ، جنس و گرماژ کاغذ و کیفیت آن است.

چنانچه استراتژی شما تبلیغات گسترده باشد و قرار باشد که تراکت‌ها در تیراژ بالایی چاپ و توزیع گردند، بهتر است از روش چاپ افست برای آن استفاده کنید. اگر استراتژی شما هزینه کمتر و یا منطقه توزیع کوچک‌تری هست بهتر است از روش چاپ دیجیتال و یا ریسوگراف استفاده نمایید.

گاها تراکت‌ها با استفاده از دستگاه‌های خط زن تا خورده و به چندین بخش تقسیم می‌شوند که در اصطلاح آن‌ها را فلایر یا تراکت چند لت می‌نامند.

مزیت های تراکت برای تبلیغات محیطی

با توجه به افزایش روز افزون نرخ مواد اولیه و همچنین افزایش تورم شاید برای خیلی از کسب و کارها استخدام بازاریاب‌های حرفه‌ای، تبلیغات رسانه‌های چاپی، چاپ کاتالوگ‌های جامع و شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها دیگر توجیه اقتصادی و مالی نداشته باشد از همین جهت می‌توان گفت که تبلیغات محیطی در منطقه خاص، برای جامعه هدف مشخص و محدود و همچنین هزینه کمتر برای تولید اقلام چاپی روزنه امیدی برای پیشرفت کسب و کارهای کوچک است.

تراکت‌های تبلیغاتی به علت آنکه به طور مستقیم و بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد می‌تواند بازده خوبی باشد و برای اطلاع رسانی‌های منطقه‌ای بسیار کم هزینه و مناسب هست. این تراکت‌ها گاها بر روی دیوارهای خیابان‌ها چسبانده می‌شوند تا تمام افرادی که از آن منطقه گذر می‌کنند آن را ببینند، گاها بر روی شیشه ماشین‌ها قرار داده می‌شوند، گاها بر لای درب منازل قرار داده شده و یا حتی توسط فردی در گذرگاه‌ها به دست مردم داده می‌شود. از این رو تراکت را می‌توان بهترین روش بازاریابی و اطلاع رسانی منطقه‌ای دانست.

اما به راستی چاپ و توزیع تراکت برای کدام کسب و کارها مناسب تر است؟

می‌توان این‌طور مطرح کرد که چاپ و توزیع تراکت‌های تبلیغاتی برای تمام کسب و کارهای کوچک محلی با جامعه هدف معین که قصد دارند خبری مهم را در رابطه با کار خود و یا تغییرات قیمتی را اعلام کنند مناسب است مانند رستوران‌ها و کترینگ های طبخ غذا که لیستی از محصولات قابل ارائه را به همره قیمت‌ها چاپ می‌کنند و یا لباس فروشی‌ها که تخفیفت های فصلی و یا اجناس جدید خود را در آن اطلاع رسانی می‌کنند.

راهنمای-طراحی-تراکت-تبلیغاتی-حرفه-ای-برای-بالاترین-بازده-نکات-کلیدی

نکات کلیدی طراحی تراکت

معمولا برای آنکه شروع به تبلیغات برای کسب و کار خود نماییم قبل از آن باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم تا با رعایت آن حداکثر بازده را از تبلیغات بگیریم. برای تبلیغات محیطی استراتژی های پیچیده و خاصی نیاز نیست و فقط رعایت نکات، اصول و قواعد طراحی و عنوان نویسی می تواند بازده چشمگیری در افزایش فروش و جذب مشتری داشته باشد.

1- جامعه هدف و فرهنگ مخاطبان خود را بشناسید

این مسئله که تراکت شما در کدام منطقه، برای چه قشری و برای چه کاری قرار است تولید و توزیع گردد از مهم‌ترین عوامل قبل از اقدام به طراحی آن است. شما باید بدانید که چه افرادی و با چه فرهنگی قرار است آگهی شما را ببینند و آن را بخوانند تا بتوانید نسبت به سلیقه آنها بقیه موارد را انتخاب کنید.

2- عکس های جذاب و وسوسه برانگیز انتخاب کنید

وقتی برگه ای به دست شما میدهند یکی از کلیدی ترین نکاتی که ممکن است شما را وادار به خواندن آن بکند عکس های جذاب آن است. سعی کنید در طراحی تراکت خود عکس های با کیفیت، عکس های اختصاصی و عکس هایی متناسب با نوع تبلیغ و کسب و کار خود انتخاب کنید.

3- دقت در انتخاب تیتر و عنوان ها

اگر عنوان اصلی شما مناسب نباشد، خواننده از ادامه خواندن دست می کشد و به همین راحتی هزینه و استراتژی تبلیغاتی شما از بین می رود. پس سعی کنید در انتخاب عنوان زمان بیشتری بگذارید، عنوان کوتاه ولی مفهومی انتخاب کنید و خواننده را با عنوان خود ترغیب به ادامه خواندن نمایید. همیشه سعی بر آن داشته باشید که در طراحی تراکت از فونت های خوانا و ساده استفاده نمایید

4- رنگ جذابی انتخاب کنید

علاوه بر عکس و تیتر ها یکی دیگر از نکات کلیدی که باعث جلب توجه خوانندگان برای ادامه میش شود رنگ بندی های مورد استفاده در طرح است. پس سعی کنید از رنگ های شاد و چسم نواز برای طرح خود استفاده کنید و روح و جان تازه ای به تراکت خود ببخشید.

5- مزیت ها و تخفیف های وسوسه برانگیز را مطرح کنید

در جوامع امروزی مردم به دنبال مزیت ها و تخفیف های شگفت انگیز هستند و کسب و کار ها با استفاده از این ترفند می توانند فروش خود را چند برابر کنند. پس حتما برای تبلیغات خود طرح های تخفیف و یا مزیتی در مقابل رقبا داشته باشد.

6- نسبت به شرایط آب و هوایی و منطقه استفاده جنس و روکش چاپ تراکت را انتخاب نمایید

اگر کسب و کار و منطقه هدف شما برای پخش تراکت ها دارای آب و هوای مرطوبی هست حتما سعی بر آن داشته باشید که در هنگام چاپ از پوشش های ورنی و یا سلفونی استفاده نمایید تا رطوبت هوا باعث از بین رفتن آن نشود.

جمع بندی تبلیغات تراکتی

این مطلب صرفا با تجربه شخصی نویسنده نوشته شده و نتیجه ای که می توان از آن گرفت آن است که با انتخاب طرح و تیتر مناسب می توان از تراکت ها به عنوان یکی از بهترین روش های تبلیغات محیطی نام برد و انجام متداول آن حتما می تواند بازده بالایی در رشد کسب و کار داشته باشد. چنانچه شما هم نظر، ایده و یا تجربه ای در رابطه با تبلیغات تراکتی دارید حتما برای ما کامنت بگذارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *