نشر فردا

تبلیغات چیست؟

تبلیغات و بازاریابی

۱۰ فروردین ۱۴۰۰ 1217 بازدید
نشر فردا
تبلیغات-چیست

شما به عنوان تولید کننده و یا مالک یک کسب و کار، اولین قدمی که برای گسترش آن بر می دارید تبلیغات و بازاریابی در جهت کسب مشتری و افزایش فروش محصولات است.

اما پیش از آن بهتر است چند سؤال از خود بپرسید: چگونه می‌توان محصولات خود را به دیگران معرفی کرد؟ چگونه می‌توان مخاطبین خود را جذب کرد؟ چگونه می‌توان برتری محصول خود را به دیگران معرفی کرد؟

پاسخ تمام سؤالات تبلیغاتی اصولی و هدفمند است. حال به راستی تبلیغات چیست و چگونه می‌تواند بر موفقیت یک کسب و کار اهمیت داشته باشد؟ در ادامه توضیحاتی را در رابطه با این موضوع در اختیارتان قرار خواهیم داد تا با آن‌ها آشنا شوید و اطلاعات لازم را به دست آورید.

ممکن است این توضیحات طولانی شما را خسته کند زیرا ما سعی بر آن داشتیم تا تمام جنبه‌های تبلیغات را به‌صورت کامل و از تجربیاتی که فعالین این حوزه داشته‌اند برای شما آوری کنیم. پس در صورتی که به دنبال سرفصل خاصی هستید می‌توانید از فهرست زیر آن را انتخاب کنید و به مطالعه آن بپردازید.

تبلیغات چیست؟

تعریف جامعی که می توان از تبلیغات مطرح نمود این است که شما برای فروش محصول خود آن را بوسیله راه های ارتباطی موجود به مشتریان هدف معرفی نموده و با ایجاد نیاز در این افراد محصول خود را به عنوان راه حل در ذهن این افراد جاگذاری می نمایید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما قصد فروش یک محصول یا کالا را دارید؛ از همین جهت و در این راستا باید در ابتدا برای مشتری خود کالایی که دارید را توصیف کنید تا با کالای شما و ویژگی‌هایی که دارد، آشنا شود.

حال شما برای ایجاد نیاز و حس ترغیب در مشتری باید از کلمات کلیدی استفاده کنید و همین‌طور شما باید حس همدلی و احساس همدردی را نیز به مشتری القا کنید تا مشتری بتواند در وهله اول به شما اعتماد کند و بعد از آن باید شما نسبت به اعتماد سازی محصول ارائه شده تلاش نمایید.

برای ایجاد حس اعتماد در مشتری نسبت به کالا، شما می‌توانید ضمانتی ارائه دهید تا مشتری بداند که کالای شما خوب و با کیفیت است و چنانچه کالا مشکل داشته باشد یا پس از مدتی محدود نقص آن مشخص شود، می‌تواند از آن ضمانت استفاده کرده و متضرر نشود. همین‌طور در پروسه توصیف و تبلیغ کالا به مشتری، باید فرق کالای شما با دیگر کالاهای روز بازار مشخص شود.

باید متذکر شد؛ همان‌طور که همه ما دوست داریم کالایی را خریداری کنیم که نسبت به کالاهای دیگر سطح بالاتر و هزینه به صرفه تری داشته باشد، باید برای مشتری نیز شرایطی خاص و قابل دسترسی ایجاد شود. به طور مثال می‌توان تخفیفاتی با محدودیت زمانی خاص را در نظر گرفت تا هم جذابیت کالا بیشتر شود و هم توجه لازمه جلب شود.

شما برای اینکه مشتری و خریدار این واقعیت را که کالای شما از لحاظ کیفیت و قیمت به صرفه و بهترین است را متوجه شود و فرق میان کالای شما و دیگر کالاهای روز دنیا را درک کند، باید اقداماتی را انجام دهید. از جمله این اقدامات می‌توان به تبلیغات اشاره داشت. توجه داشته باشید که آشنایی با اصول تبلیغات در این راستا اهمیت بسزایی دارد و اگر به آن توجه کامل و کافی شود، نتایج دلخواهی را به دست خواهید آورد.

چند-نوع-تبلیغات-داریم
چند نوع تبلیغات داریم؟

آشنایی با شیوه‌های گوناگون تبلیغات

از نظر شیوه های موجود برای تبلیغات می توانیم آن را به دو دسته تبلیغات محیطی و تبلیغات مجازی دسته بندی کنیم. تبلیغات محیطی از گذشته و با اختراع صنعت چاپ و کاغذ شروع شد و مخاطبین خاص خود را پیدا کرد. تبلیغات مجازی هم با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی به‌سرعت در حال رشد و جذب مخاطبین خاص خود است.

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی را می‌توان قدیمی ترین و پایه ای ترین ستون های این صنعت دانست.

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی بر اساس نوع کسب و کار و ماهیت تبلیغ میتواند به دسته بندی های گوناگونی تقسیم شود که ما در این مطلب سعی بر آن داشته ایم که آن ها را به مختصر برای شما شرح دهیم.

تبلیغات رسانه ای: از قدیمی ترین نوع تبلیغات می‌توان به تبلیغات بر بستر رسانه های عمومی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و تبلیغات صوتی محیطی نام برد.

  • تبلیغات تلویزیونی یکی از مؤثرترین و در عین حال پر هزینه ترین نوع تبلیغات است. این روش به علت آنکه جامعه هدف بزرگی از جنس عموم افراد را دارد می تواند برای کسب و کار های عمومی که در مدت زمان کوتاه نیاز به معرفی محصول و افزایش فروش دارند مفید باشد.
    تهیه و تولید تبلیغات تلویزیونی با گذشت زمان به کاری بسیار دشوار و تخصصی تبدیل شده است، زیرا مخاطب بر اساس برنامه ای که تماشا می کند اثرپذیری متفاوتی می تواند در مقابل این روش از تبلیغات داشته باشد.
  • تبلیغات رادیویی نیز جزو قدیمی ترین روش های تبلیغات است ولی با گذشت زمان و پیشرفت هایی که در تکنولوژی اتفاق افتاده است، امروزه مخاطبین برنامه های رادیویی بسیار کاهش داشته اند و می توان گفت که دوره این روش تبلیغاتی رو به پایان است.
  • تبلیغات صوتی محیطی را می توان بازمانده تبلیغات رادیویی دانست، این روش معمولاً در فضاهای تجاری بزرگ و فضای نمایشگاهی مورد استقبال قرار می گیرد و هدف اصلی آن یادآوری نام تجاری کسب و کارها به مراجعین است.

تبلیغات چاپی: این روش از تبلیغات دارای قدمت بسیار طولانی بوده و می توان گفت که از زمان اختراع کاغذ رفته‌رفته پدیدار شده و مخاطبین خاص خود را پیدا کرده است.

از قدیمی ترین روش تبلیغات چاپی می توان به چاپ روزنامه ها اشاره نمود که از گذشته به‌صورت انبوه تولید می شدند و در اختیار عموم مردم قرار می گرفتند.

با گذشت زمان و اختراع ماشین آلات چاپ پیشرفته می توان گفت صنعت تبلیغات هم پیشرفت های چشمگیری کرد و پوسترهای تبلیغاتی، تراکت ها، بروشور ها و بیلبورد ها سطح شهر را فرا گرفتند.

این روش از تبلیغات امروزه هم دارای طرف‌داران بسیاری بوده و بازده بسیار بالایی هم دارد ولی می توان گفت که مهمترین امر در بازدهی روش تبلیغات محیطی مکان و مخاطبین هدف آن است.

یکی از تبلیغات محیطی که می توان آن را زیرمجموعه تبلیغات چاپی دانست، تبلیغات پستی مستقیم است. در این روش که با همکاری اداره پست صورت می پذیرد، کسب و کار ها کاتالوگ محصولات خود را به جامعه هدف خاصی مانند یک صنف مشخص و یا یک محله مشخص ارسال می کنند.

تبلیغات بیلبورد و یا اسپانسرینگ: محیط های شهری و یا محیط های نمایشگاهی به علت تجمع و رفت و آمد عموم مردم با سلیقه های گوناگون بسیار مناسب کسب و کار ها و برند هایی با محصولات عمومی مانند بانک ها و… هستند.

این کسب و کار ها می توانند شعار های خاص و یا حتی محصولات ویژه خود را در بیلبورد های تعبیه شده در این اماکن به نمایش بگذارند.

دیوار نویسی: یکی از انواع قدیمی تبلیغات که در کشور ما در جاده ها و گاهاً در سطح شهر هم دیده می شود، شعارنویسی و دیوارنویسی های تبلیغاتی است. این روش از تبلیغات به علت تخریب فضاسازی های شهری کمتر مورد استقبال قرار می گیرد و اغلب دارای بازدهی منفی هم می باشد.

تبلیغات اسپانسری بر روی وسایل نقلیه: از زمان های گذشته تا به امروز تبلیغات بر بستر خودرو های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها رواج داشته و امروزه می توان آنها را بر روی تاکسی ها و یا موتور ها نیز مشاهده نمود.

تبلیغات مجازی چیست؟

تبلیغات اینترنتی را می توان یک روش تبلیغی هدفمند و پربازده تر نسبت به تبلیغات محیطی دانست.

شما در استراتژی تبلیغات آنلاین شرکت و محصول خود را جلوی چشمان مخاطبین قرار می دهید تا آنها خود به محصول و برند شما جذب شوند.

یکی از کلیدی ترین نکات تبلیغات بر بستر فضای مجازی، جذب مشتری به آرامی و به‌صورت هدفمند بدون درگیری های زمانی و بازاریابی های وقت گیر است.

از دیگر نکات قابل توجه آن می توان به دردسترس بودن اطلاعات و داده های دقیق برای ارزیابی و اندازه گیری میزان بازده کمپین تبلیغاتی است که بر اساس آن می توانید نقاط ضعف و قوت کمپین و استراتژی را درک کرده و در برنامه های تبلیغاتی آتی از آن بهره مند شوید.

در تقسیم بندی هایی که برای تبلیغات اینترنتی در نظر گرفته شده، آن را به چهار دسته اصلی می توانیم تقسیم کنیم.

  • رسانه های تبلیغات اینترنتی
  • انواع روش های تبلیغات اینترنتی
  • نوع و میزان پرداخت تبلیغات اینترنتی
  • نحوه هدف گیری مشتریان و اصول آن

انواع رسانه ها در تبلیغات اینترنتی

در بسترهایی که با پیشرفت تکنولوژی، فضای آنلاین و دیجیتال برای ما فراهم شده است می توان بسترهای تبلیغاتی بر این فضا ها را به دو دسته اصلی تقسیم نمود.

  1. بستر های تبلیغاتی برای موبایل و اپلیکیشن های مورد استفاده در آن.
  2. بسترهای تبلیغاتی برای وب سایت ها و پرتال های مجازی

اما انتخاب آنکه کدام یک از این بستر ها مناسب ما است مستقیماً بسته به استراتژی، مشتریان هدف و نوع محصولات و یا خدمات ما است.

انواع روش های تبلیغات اینترنتی

روش های گوناگونی توسط رسانه ها و پلتفرم های آنلاین شکل گرفته و هرکدام بسته به نوع نیاز شما خدمات خاص و ویژه ای را ارائه می دهند. اما آنکه کدام یکی از این روش ها برای کسب و کار شما مفید است و بازده بیشتری را دارد بسته به آشنایی شما با هرکدام از این روش ها است.

در ادامه ما سعی بر آن داریم تا این روش ها را به طور مختصر برای شما مطرح کنیم تا شما بتوانید با توجه به کسب و کار خود و مشتریان هدف بهترین روش آن را انتخاب کنید.

تبلیغات ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات ایمیلی یکی از روش های قدیمی تبلیغات بر بستر فضای مجازی بوده که از زمان پیدایش پست های الکترونیکی رواج پیدا کرد.

برای این منظور شما باید محصولات و یا مقالات خود را به طور مختصر در قالب چند خط معرفی نموده و آن را به بانک های دسته بندی ایمیل و یا اعضای خبرنامه خود ارسال نمایید و آن ها را ترغیب کنید تا به صفحه هدف شما منتقل شوند.

تبلیغات ویدئویی

بدون شک یکی از پربازده ترین نوع تبلیغات را می توان تبلیغات ویدئویی دانست که بستر اصلی آن تلویزیون بوده. امروزه با گسترش فضای مجازی و ایجاد شبکه ها و پلتفرم های مختلف، این نوع از تبلیغات نیز دستخوش تغییرات شده است و خود را از چهارچوب تلویزیون به سینما ها، بیلبورد های دیجیتالی، اپلیکیشن های موبایلی، شبکه های اجتماعی و وب‌سایت ها کشانده است.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

با گسترش فضای مجازی، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری عکس ها، ویدئوها، اخبار، مقالات، سؤالات و… برای مردم ایجاد شد که با استناد به علایق و سبک زندگی آنها، افراد را به هم معرفی کرده و محیطی برای تعامل بین آنها در جهات مختلف ایجاد کند.

لازمه اصلی و اولیه حضور در این شبکه ها ساخت یک پروفایل اختصاصی و فعالیت در جهت معرفی محصولات و خدمات سازمان است.

یکی از محبوب ترین روش تبلیغات بر بستر شبکه های اجتماعی مجازی را می توان تبلیغات توسط اینفلوئنسرها و یا افراد تأثیرگذار متشکل از هنرمندان، ورزشکاران، چهره های محبوب و مشهور، بلاگرهای شخصی و… که کاربران آنها را دنبال می کنند دانست.

رپرتاژ خبری

اگر شما هم به تازگی کسب و کار خود را وارد فضای مجازی کرده باشید، برای شناساندن و جذب کاربر نیاز به معرفی شدن توسط بزرگان و فعالان شبکه بزرگ وب هستید. به همین منظور می توانید تبلیغات خود را بصورت غیر مستقیم و با مقاله ای جهت آموزش و یا معرفی به سایت های واسط جهت انتشار بسپارید تا با دریافت هزینه ای شما را به مجموعه کاربران خود معرفی نمایند.

شما با انتشار یک رپرتاژ خبری خوب علاوه بر معرفی و جذب مخاطبین، می توانید بسته به کیفیت و میزان اعتمادی که موتورهای جستجو مانند گوگل به سایت مبدأ دارند اعتباری را به سایت خود انتقال دهید که همین امر موجب پیشرفت رتبه شما در نتایج جستجو (رتبه گوگل) می شود.

تبلیغات بنری

یکی از رایج ترین شیوه های تبلیغات که بسیار زیاد در سایت های پرمخاطب دیده می شود، تبلیغات بنری با ابعاد مختلف در حاشیه ها و یا میان مطالب سایت ها است که با طرح های چند ثانیه ای خود و یا شعارهای کوتاه و گیرا، کاربران را به سمت خود جذب می کنند.

سایت ها با دریافت هزینه های مختلفی بسته به محل نمایش، ابعاد و مدت زمان تبلیغات را به کاربران خود نمایش می دهند.

تبلیغات همسان

یکی از روش های بسیار پربازده، مخصوصاً برای سایت های فروشگاهی همین تبلیغات همسان است.

هنگامی که شما جهت مطالعه مطلبی در سایتی قرار دارید، بنرهای تبلیغاتی و یا سایت هایی با مطالب مشابه همان محتوا به شما پیشنهاد داده می شود تا نسبت به علاقه و نیاز، شما را به مطالب بیشتر یا محصول مورد نظر جهت رفع نیاز هدایت می کند.

کاربران با کلیک بر روی تبلیغات همسان، مستقیم به صفحه مورد نظر منتقل شده و محتوای مورد نیاز در اختیارشان قرار می گیرد.

تبلیغات موتورهای جستجو

با پیدایش و گسترش فضای مجازی و دسترسی تمام اقشار جامعه با هر فرهنگ و سن و سالی، جستجو سؤالات و مشکلات در موتورهای جستجو نیز افزایش یافته.

به همین منظور موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل و بینگ فضاهایی را در صفحه های نتایج جستجو در اختیار کسب و کارها قرار می دهند تا آنها با پرداخت هزینه های خود را در مقابل رقبا بیشتر و بالاتر نمایش دهند.

تبلیغات درون اپلیکیشنی

با گسترش گوشی های هوشمند و گسترش مخاطبین آنها، کاملاً طبیعی است که فضای تبلیغاتی حتی در این برنامه ها هم جای بگیرند و تبلیغا درون اپلیکیشنی به یکی از پر مخاطب ترین روش های تبلیغات مدرن تبدیل شود.

بسته به نوع تبلیغات، مالک اپلیکیشن روش های مختلف با هزینه های گوناگونی برای این تبلیغات در نظر میگیرد.

تبلیغات نوتیفیکیشن

حتماً برای شما هم بار ها پیش آمده که در هنگام ورود و یا خروج از یک سایت یا اپلیکیشن، پیغامی به شما نمایش داده می شود که علاقه دارید مطالب و یا محصولات جدید به شما نمایش داده شود؟ و شما با تأیید آن اجازه ارسال مطالب در قالب پوش نوتیفیکیشن را می دهید.

این روش هم برای تبلیغات شخصی و هم برای تبلیغات دیگر مخاطبین مورد استفاده است.

انواع روش های پرداختی در تبلیغات اینترنتی

پرداخت های مدت دار: اجاره و دریافت فضاهای تبلیغاتی موجود در یک سایت و یا اپلیکیشن به مدت زمان مشخص ماهانه، سالانه و یا مادام‌العمر بسته به توافق طرفین.

پرداخت به ازای کلیک (PPC): این روش به تبلیغات کلیکی نیز شناخته می شود. به طور خلاصه Cost/Pay Per Clicks (cpc/ppc) در ازای هر کلیک که از طرف کاربران صورت بگیرد هزینه ای به سایت میزبان تعلق می گیرد.

پرداخت به ازای هر عمل صورت گرفته (CPA): به ازای هر عمل انجام شده توسط کاربر و به پایان رساندن آن مانند خرید یک محصول، در روش Cost Per Action (CPA) مبلغی به سایت میزبان تعلق می گیرد.

پرداخت به ازای نصب (CPI): برای گسترش و افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن های موبایلی از روش Cost Per Install (CPI) استفاده می شود. در این روش با ورود کاربر به صفحه مورد نظر، دانلود و نصب کامل هر اپلیکیشن مبلغی به میزبان داده می شود.

پرداخت به ازای هزار بازدید (CPM): به ازای هر هزار بازدید انجام شده از تبلیغات، کلیک و یا انتقال به تبلیغات هدف Cost Per Mille (CPM) مبلغی به میزبان پرداخت می شود.

هدف گیری مخاطب در تبلیغات اینترنتی

هدف گیری مخاطبین و محیط های تبلیغاتی یکی از اساسی ترین نکات برای بازدهی بیشتر در مقابل هزینه های کمتر است. این امر در تبلیغات مجازی بسیار ساده و دقیق است و شما به عنوان مالک یک کسب و کار فقط باید نوع هدف گیری را توسط شبکه های تبلیغاتی مشخص نمایید.

کدام روش تبلیغات مناسب است

هدف گیری نوع مخاطب (Audience): تبلیغات شما بر اساس شناخت دقیق از مخاطبین، علایق، شغل، سبک زندگی و موضوعاتی که دنبال می کند به آنها نمایش داده می شود.

به عنوان مثال بازدیدکنندگان یک سایت دکوراسیون قطعاً به دکوراسیون داخلی و خارجی علاقه دارند پس به آنها تبلیغاتی در این شاخه نمایش داده می شود.

هدف گیری بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی (Demographic): شناخت جنسیت مخاطبین و رده سنی آنها باعث می شود موضوعاتی مرتبط با علایق آنها در همان سن و جنسیت نمایش داده شود.

هدف گیری بر اساس محل (Native): شناخت محل سکونت مخاطبین و آداب و رسوم های آنها و نمایش تبلیغات بر اساس عقاید و باورهای آنها در محل برای دسترسی سریع‌تر.

هدف‌گیری موضوع (Topic): شناخت موضوعات مورد علاقه کاربران و نمایش تبلیغاتی همسان جهت رفع نیاز و انتقال آنها به صفحات هدف.

هدف گیری جستجو (Search): شناخت موضوعات مورد جستجو قرار گرفته توسط کاربران و نمایش موضوعات و یا تبلیغات همسان با آن برای یادآوری و بازگشت به موضوع جهت رفع نیاز.

هدف گیری ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ (Remarketing / Retargeting): یکی از روش های هوشمندانه و پربازده برای فروشگاه ها و یا وب‌سایت هایی که با استفاده از جمع آوری داده های فعالیت کاربران صورت می گیرد.

کاربری بر اساس یک کلیدواژه و یا جستجو محصول وارد سایت شما شده و به هر دلیل از آن خارج شده است. شما می توانید با هدف گیری مجدد این کاربر و نمایش موضوعاتی که قبلاً به آن علاقه نشان داده است و پیشنهادهای وسوسه انگیز آنها را به دوباره وادار به فعالیت درباره آن موضوع نمایید.

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد، همه ما به صورت غریزی میل به تبلیغات داریم. برای مثال می‌توان به تبلیغات درباره‌ی یک کالا، تبلیغات درباره‌ی خدماتی که یک شرکت می‌تواند ارائه دهد، تبلیغات در رابطه با یک برند جدید و مواردی این‌چنینی اشاره کرد.
حال در سطح وسیع‌تری از تبلیغات، شما می‌توانید از رسانه‌ها، شبکه‌های رادیویی، روزنامه‌ها، سایت‌ها، شبکه‌های مجازی، بیلبوردها، بروشورها، برگه‌های تبلیغاتی و … استفاده کنید و کالا یا خدمات خود را به مشتری نشان دهید. همان‌طور که میدانید، تبلیغات باعث شناخته شدن کالا یا خدمات شما می‌شوند و به کار یا تولید شما توسعه می‌بخشند؛ بنابراین در تبلیغات باید از گروه‌های حرفه‌ای شرکت‌های تبلیغاتی استفاده نمود تا نتیجه دلخواهی را به دست آورد.

به طور مثال باید متذکر شد که برای انجام تبلیغات درست و با کیفیت، نیاز به عکس یا ویدئو جذاب است که هم کالا یا خدمات را معرفی کنید و هم آن‌قدر جذاب باشد که مخاطب شما محو تماشای تبلیغات شما شوند. برای تهیه یک تبلیغات تأثیرگذار، شما نیاز به یک گروه عکاس و فیلم‌بردار دارید که بتوانند بهترین نمایش را از کالا و یا خدمات شما به مخاطب ارائه دهند. همین‌طور برای جذابیت بیشتر تبلیغات به گروه گرافیست فعال و خوش ذوق نیز نیازمندید تا آن‌ها بتوانند از رنگ‌ها و طیف‌های مرتبط با فعالیت شما استفاده کنند. این موضوع در نتیجه باعث می‌شود شما تبلیغات تأثیرگذارتر و اثر بخش تری داشته باشید و موفقیت دلخواه خود را به دست آورید.

دقت داشته باشید که در این بخش به تأثیرگذاری رنگ‌ها بر تبلیغات اشاره داشتیم؛ چرا که هر رنگ برای خود مفهوم و معنای به خصوصی دارد و اگر به آن‌ها توجه شود، تبلیغ بهتری تهیه خواهد شد که تأثیرگذاری بیشتری نیز دارد. در ادامه به برخی از رنگ‌ها که بیشتر در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره خواهیم داشت تا با آن‌ها آشنا شوید و به درستی بهترین رنگ را انتخاب کنید.

آشنایی با رنگ‌های مورد استفاده در تبلیغات و معنای آن‌ها

رنگ‌های تبلیغاتمعنای هر یک از رنگ‌ها
سفیدخوبی، خلوص، سبک، امید، تازگی، سادگی، پاکیزگی
سیاهقدرت، رمز و راز
قرمزهیجان انگیز، خط، شور و نشاط، شجاعت، خشونت، تجمع، ضرورت
سبزپول، طمع، رشد، وضوح، زندگی، شفا
آبیصلح، پاکی، قابل اعتماد، صداقت، اعتماد به نفس، وفاداری
بنفشحق امتیاز، خلاقیت، شعبده بازی
خاکستریتعادل، ثبات
زردخوش بینی، دوستانه، فراوانی، روشنفکری
سرخابیداستان عاشقانه، زیبایی، دلسوزی، رسمی، زنانه، عشق
نارنجیگرم شدن، مطمئن، بشاش، پر انرژی

از موارد دیگری که تاثیر تبلیغات و محبوبیت کالای شما را بیشتر می‌کند و باعث ایجاد شوق در مشتری می‌شود، در نظر گرفتن تخفیفات با محدودیت زمانی مناسب است و مشتری باید نسبت به فروشنده، کالا یا خدمات ارائه شده حس اعتماد بیشتری پیدا کند و باید بداند که کالا یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید از بقیه رقبا بهتر، با کیفیت تر و از لحاظ هزینه به صرفه تر خواهد بود. اگر شما به تمام این موارد توجه کافی داشته باشید، می‌توانید یک تبلیغ مناسب و تاثیرگذار آماده سازید و از طریق آن به هدفی که در سر دارید، برسید.

فرایند تبلیغاتی

قبل از شروع تبلیغات و انتخاب رسانه مورد نظر، از خود بپرسید که هدف از انجام و آماده سازی تبلیغ چیست؟ تبلیغات در نظر گرفته شده، مورد نیاز چه قشری از جامعه است؟ چه گروه سنی از تبلیغات منظور شده حمایت می‌کنند؟ محصول یا خدمات ارائه شده برای کدام گروه از جامعه است و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؟ در گذشته تبلیغات در روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون قرار می‌گرفت و در حال حاضر نیز استفاده از چنین شیوه‌هایی ادامه دارد و هنوز در بین جوامع محبوبیت خود را حفظ کرده است. البته باید متذکر شد راه‌های مقرون به صرفه تر دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نیز استفاده نمود.

قبل از آنکه شروع به تبلیغات نمایید بهتر است تا چند نکته را همواره به خاطر داشته باشید تا بازدهی تبلیغات شما بالا برود و از هزینه های اضافی خودداری نمایید:

  • قبل از شروع به تبلیغات حتماً مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید و علاقه مندی های آنها را به موضوعات بسنجید تا بتوانید آنها را به راحتی توسط تبلیغات خود ترغیب کنید.
  • همیشه سعی بر این داشته باشید تا مخاطبین خود را با یک سناریو خاص درگیر کنید. این امر موجب می شود مخاطب در مواجهه با آن داستان و یا سناریو شما را به سادگی به خاطر آورد.
  • برای نتایج بهتر و تأثیرگذاری و یا حتی ترغیب مخاطبین جدید سعی بر آن داشته باشید تا پیشنهادهای ویژه و یا تخفیفات شگفت انگیزی همیشه در برنامه های تبلیغاتی خود داشته باشید.
  • رقبای اصلی صنعت خود را تحلیل کنید و از کمپین های موفق آنها الگوبرداری کنید.
  • برای تحلیل و بازدهی بیشتر، قبل از اجرای کمپین های تبلیغاتی خود، یکبار به صورت آزمایشی و در ابعاد کوچک‌تری آن را اجرا نمایید تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود و بودجه های تبلیغاتی هدر نرود.

موارد قابل اهمیتی که قبل از اجرای تبلیغات باید به آنها توجه نمود:

  1. مأموریت: هدف اصلی تدوین کمپین تبلیغاتی و هدف از اجرای آن چیست؟
  2. بودجه: بودجه مورد نظر برای تبلیغات چقدر است و انتظار چه بازدهی از آن را داریم؟
  3. پیام: آورده اصلی و پیامی که در طی کمپین تبلیغاتی می خواهیم به مخاطبین انتقال دهیم چیست و چه بازدهی دارد؟
  4. رسانه و محل تبلیغات: هدف اصلی مکان تبلیغاتی ما کجا است و دلیل انتخاب آن چیست؟ بازده این رسانه برای تبلیغات چیست؟ آیا این رسانه برای نوع کسب و کار ما مفید است یا خیر؟

مخاطبین تبلیغات شما

برای اینکه برند شما راحت تر و زودتر شناخته شود، باید تبلیغات گوناگونی را انجام دهید. این مسئله که مخاطبین شما چه افرادی هستند و کدام یک از روش‌های تبلیغاتی در حوزه فعالیت شما می‌توانند مفید باشند و موثر واقع شوند، بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین ارائه و هدف شما در تبلیغات تاثیر زیادی می‌گذارد و توجه داشته باشید که تبلیغات فعالیت ساده و پر اهمیتی است و اگر به درست ترین شکل انجام شود، تاثیرات آن را خواهید دید.

اهداف در نظر گرفته شده برای تبلیغات

از ایده‌های اساسی در تبلیغات می‌توان به افزایش کسب و کار و فروش کالا و همین طور ارائه خدمات اشاره کرد. همین طور اهداف دیگری برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم داشت تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • گسترش و معرفی محصولات تازه وارد شده در بازار
  • گسترش برنامه فروش شخصی
  • گسترش ایجاد آگاهی در مدت زمان کوتاه بین حداکثر افراد در رابطه با فعالیت و کسب و کار خود.
  • برای گسترش حوضه فعالیت و ورود به بازار ملی و یا بین‌المللی
  • برای ایجاد گروهی جدید از مشتریان
  • برای ایجاد حسن نیت و ایجاد اعتبار در میان مشتریان با وعده ارائه کیفیت بهتر محصولات و خدمات.

شما در حوزه فعالیت خود چه روشی را برای تبلیغ هدف خود انتخاب می‌کنید؟

امروزه بسیار از جوامع در شبکه‌های مجازی فعالیت دارند و تبلیغات بسیاری در این محیط‌ها صورت می‌گیرد. به طور مثال با پستی جذاب مخاطبین را به سوی خود جذب می‌کنند و همین طور سایت‌های معروف و پرمخاطب نیز برای تبلیغات روش مناسبی می‌باشند. نکته مهمی که در این راستا وجود دارد، انتخاب یک شیوه مناسب برای تبلیغات است. از همین جهت توصیه می‌شود به کسب و کارهایی که فعالیتی مشابه به فعالیت شما دارند، دقت داشته باشید و بررسی کنید که آن‌ها چه شیوه‌ای را برای تبلیغات انتخاب کرده اند. از آن‌ها ایده بگیرید و به ایجاد یک تبلیغ مناسب بپردازید.

آشنایی با اصول تبلیغات

آشنایی با اصول تبلیغات شرایطی را برای شما فراهم می‌آورد که می‌توانید تبلیغ مناسب و با کیفیتی را طراحی کنید. در ادامه برای شما اصولی که در این راستا اهمیت دارد را ذکر خواهیم کرد تا از آن‌ها استفاده لازم را ببرید و یک تبلیغ خوب و کارآمد را طراحی کنید.

  1. تبلیغ برای جذب مخاطب باید اصول قوی داشته باشد.
  2. تبلیغات باید در مخاطبین حس نشاط و هماهنگی ایجاد نماید. به طور مثال یک تبلیغ (آگهی) می‌تواند قوی و تاثیر گذار باشد که مخاطبین را به خنده وادار کند.
  3. تبلیغ باید واکنش احساسی در شما ایجاد کند. تبلیغ باید دارای نیازهای بنیادی انسان و برانگیختن احساسات مخاطبان باشد.
  4. تبلیغ باید موجب شگفتی مخاطبان گردد. می‌تواند شامل تصاویر هیجان انگیز باشد (به طور مثال تبلیغ شهر بازی)
  5. تبلیغ باید موجب حس کنجکاوی مخاطب شود. تبلیغ باید مخاطبان را وادار به دانستن مطلبی کند (به طور مثال تبلیغ یک محصولی که تازه به ثبت رسیده و یا تازه وارد بازار شده است.)

بهترین روش ها و شیوه های تبلیغاتی

سالیان بسیار زیادی است که کسب و کار ها و آژانس های تبلیغاتی در پی یافتن روش های نوین تبلیغاتی و پربازده هستند و این هنری است که در طول سال ها و پیدایش شیوه های گوناگون تبلیغاتی همواره در حال گسترش است.

پس از آشنایی با شیوه های معمول تبلیغات در زمان حال (تبلیغات محیطی و تبلیغات مجازی) نکته اصلی انتخاب بهترین شیوه تبلیغات و دریافت بیشترین بازده از آن است. شیوه های گوناگونی برای تبلیغات اثربخش وجود دارد که ما به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

تبلیغات متکی بر احساسات: تبلیغاتی که بتوانند احساسات مخاطبین را برانگیزند می توانند باعث بازدهی بیشتری شوند. مطالعات نشان داده که مخاطبین برای تصمیم گیری و جذب توسط بک برند، بیش از اطلاعات، به احساسات خود در مقابل آن توجه می کنند و همین امر هدف فرد برای خرید را مشخص می کند.

زمانی که مشتریان کالاها و کسب کار شما را با انگیزه های مثبت و احساسی خوب به خاطر داشته باشند، در زمان خرید و انتخاب بدون شک آن را به یاد آورده و از آن برای انتخاب نهایی کمک می گیرند.

پس هنگامی که در حال تدوین یک کمپین تبلیغاتی هستید و می خواهید یک استراتژی تبلیغاتی موفق و پربازدهی را رسم کنید، همواره در نظر داشته باشید که می خواهید برند شما با چه اهداف و احساساتی روی کاربران تأثیر بگذارد و در ذهن آنها نقش ببندد.

داستان سرایی در تبلیغات: از قدرت داستان سرایی در تبلیغات و محتوای تبلیغاتی تولید شده نمی توان غافل بود. مخاطبین با هر رده سنی که باشند شیفته داستان ها هستند و آنها را دنبال می کنند.

همین داستان سرایی ها موجب می شود تصویری همیشگی از برند و یا کسب و کار شما در ذهن مخاطبین نقش ببندد و آنها شما را به سادگی به یاد آورند.

تمرکز بر منافع و رفع نیاز مخاطب به جای ویژگی ها: منافع و ویژگی ها تفاوت های بسیار زیادی دارند. این نکته که شما ویژگی های محصولات خود را در تبلیغات برای کاربران شرح دهید و تمایز خود را با رقبا به آنها نشان دهید، کمک بزرگی برای انتخاب آنها است.

اما نکته اصلی منافع مشتریان و رفع نیاز های آنها با خرید از شما است. شما باید به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا محصول، نیاز های مخاطبین خود را بشناسید و تبلیغات خود را با هدف رفع نیاز های آنها انجام دهید تا آنها را علاوه بر ویژگی های محصولات خود، ترغیب به حرکت و خرید از محصولات خود نمایید.

گردش کار متداول در آژانس‌های تبلیغاتی

مرحلهفعالیت
شروع مرحلهآشنایی با ایده آژانس تبلیغاتی

 

بحث داخلی

تحقیقات در بازار مرتبط با آگهی

انتخاب رسانه

تنظیم بودجه

مرحله توسعهطراحی و ایجاد نمایندگی مجاز

 

بررسی / ویرایش داخلی

ارائه به مشتری و گرفتن تاییدیه نهایی

تولید نهایی تبلیغ

پیش از آزمایش‌ها

تاییدیه از جانب مقامات مربوطه

تنظیم زمان و مکان برای آزاد کردن آگهی

مرحله اجراییبرنامه ریزی رسانه‌ها و رزرو رسانه‌ها

 

انتقال آن‌ها به رسانه‌ها برای اجرایی شدن

پست اجرایینظارت بر انتشار رسانه‌ها

 

قضاوت عملکرد

بررسی مشتری

پاسخ بازار

باز (Buzz) چیست؟

باز یا Buzz همان بازاریابی کلامی به نظر می‌رسد که معنای تحت اللفظی آن صدای آهسته، پیوسته و یا صدای زمزمه است. در مفهوم تبلیغاتی این یک تکنیک بازاریابی به حساب می‌آید که این روزها همگانی شده. تکنیک بازاریابی متکی بر قدرت یک پیام شخصی است و این باور وجود دارد که ارتباط کلامی مصرف کنندگان با یکدیگر خود یک نوع تبلیغ به حساب می‌آید. این نوع بازاریابی به نوعی توصیه‌ای توسط دوستان و بستگانی به نظر می‌رسد که بین آن‌ها اعتماد برقرار است.

چرا تبلیغات در بازاریابی مهم است؟

هنگامی که شما یک استراتژی منظمی برای بازاریابی تدوین و اجرا میکنید، پیش‌نیاز اصلی آن شناخت جزئی مخاطبین از کسب و کار و برند شما است.

پس کمپین های تبلیغاتی که پیش از بازاریابی و یا در حین آن اجرا می کنید می تواند بازده برنامه بازاریابی شما را بیشتر و یا حتی تضمین کند.

نوع تبلیغات در زمان بازاریابی های محیطی می تواند به تصمیم گیری و محبوبیت شما کمک بسیار زیادی بکند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، در این متن شیوه‌های گوناگون انجام تبلیغ و بنیان این سوال که تبلیغات چیست را مورد بررسی قرار دادیم و از تأثیرات هر یک برای شما گفتیم. از همین جهت توصیه می‌شود برای کسب و کار خود یک شیوه مناسب تبلیغ را انتخاب کنید تا نتیجه مناسبی را به دست آورید. همچنین بسته به نوع کسب و کار خود کمپینی را تدوین نمونه و بر اساس آن محلی را برای انجام تبلیغات انتخاب نمایید.

از تبلیغات فضای مجازی فارغ از نوع کسب و کار خود غافل نشوید زیرا این رسانه ها همواره در حال گسترش و پیشرفت هستند و مخاطبین بسیاری را در خود جای می دهند.

در تبلیغات خود سعی بر داستان سرایی داشته باشید و همواره احساسات کاربران را مورد هدف قرار دهید زیرا این روش به ماندگاری برند شما در ذهن و افکار مردم بسیار کمک می‌کند.

همچنین اگر در رابطه با شیوه های تبلیغاتی و کمپین هایی که در کشور از آنها استفاده می شود نظری دارید حتماً آنها را در نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *